Maanantaina sain taas purettua messureissun matkalaukut ja  kassinyssäkät. Olen viime aikoina varannut vain pöytäpaikkoja messuilta, ovat halvempia eikä tarvitse  ihan  hirveästi kuljettaa rekvisiittaa mukana.
Autooni mahtuu juuri ja juuri kolme lasta ja matkalaukut hipoo kattoa. En yritäkään rakentaa hienoja osastoja, sellainen kotikutoisuus on enemmän minun tyyliä.
No nyt on taas myymälähuone kunnossa ja Auki-lappu  tien vierellä.

Olen myös miettinyt   maksupääte asiaa.   Tulee hankalaksi pienelle yrittäjälle. Minulla on vanha  "mankeli", jolla olen  voinut ottaa vastaan  pankkikorttimaksuja. Nyt käy ilmeisesti niin, että  ne mankelit  poistuvat käytöstä ja  pitää tehdä ratkaisu maksupäätteen hankinnasta. Se on satojen eurojen juttu  ja kuukausikulutkin ovat kymppejä. Jos hankkii halvemman laitteen, joka vaatii sähköä, niin sitten on aina  maksettava myös messuilla sähköstä.  Ei kannata tällaiselle sivutoimiselle osa-aikaiselle, vaikka olisihan tuollainen hieno kortin vingutuslaite  varmaan uskottavuutta lisäävä. Hm.

Nyt jo näkyy myymälöissä ja messuillakin lappuja, "Vain käteinen"  tässä lienee syy: maksupäätteiden kalleus. En millään haluaisi nostaa  lankavyyhdin hintoja  tuollaisen  pankkimaailman  vallan takia. Nyt jo joutuu maksamaan pankille  yli euron jokaisesta  mankeliliuskasta.

Onko todella tulevaisuuden raha vain muoviläpyskällä?  Onko messuilla  ainoa vaihtoehto pitää maksu- päätettä mukana?

Tiedän, että  messuilla ei ole Otto-automaatteja, että heräteostoksia tulee tehtyä, että en yhtään kauppaa haluaisi menettää käteisen puutteeseen.
Tällaista pohdintaa Tampereen messuja odotellessa.

catariina