Muutaman päivän  poissaolo täältä blogimaailmasta  tietää aina  luku-urakkaa,  niin moneen blogiin teki mieli kommentoida ja omista kommenteista kiittää. Mutta aika ei riitä.
Tähän  kivaan juttuun kuitenkin  tartuin, en oikein tiedä mistä se lähti kun en kaikkea ole lukenut, mutta tässä minun neulatyynyjäni.

-Isoin on eräältä ystävämummolta parikymmentä vuotta sitten saatu. Kestävä, tukeva ja osaa jemmata silmäneulat hyvin sisuksiinsa. Sitä ei saa puristaa muuten se pistää.
- Vihreä kukka on jonkun lapsista tekemä koulukäsityö, askarteluhuopaa, joka alkaa olla jo rikki.
- Ja Amanda esittelee pikkuista sormineulatyynyä, jonka sain Vanhimmalta tyttäreltä. Se on söpö.
543474.jpg

Kaikkein suurin aarre on kuitenkin tämä, jota ei ole kai koskaan neulatyynynä käytetty.

543477.jpg

Siinä on kärpässieni, jonka jalka on  puinen karhulankarulla, siis sellainen isompi rulla, näin oli langat rullilla kun olin lapsi.
Lapsena olen tämän tehnytkin. Asuin Helsingissä ja vanhempani olivat töissä. Minä  vietin päiväni lastentarhassa. Muistan  miten tuo neulatyyny tehtiin. Olin kai 6-vuotias. Ensin oli jokaiselle jaettu pieniä neliskulmaisia kangaslappuja, jotka purettiin, siis lanka langalta ja siinä oli  neulatyynyn täyte! Ilmeisesti sitten opettaja kiristi täytteet sieneksi, punapilkullisen kankaan alle, koska  se ei ole hajonnut vaikka aikaa on kulut  yli 50 vuotta.
Lapsena se oli minulla nukkeleikeissä  ja samalla mallilla olen joskus kerhoissa askarruttanut lapsia, nyt noita isoja rullia ei taida enää saada mistään.
Tässä vielä vanha valokuva lastentarhasta, se  toimi jossakin Eiran-Kaivopuiston seudulla ja oli ruotsinkielinen. Isänkieleni on ruotsi. 

Todellakin ryhmässä oli vain yksi täti.

Mitähän näistäkin helsinkiläislapsista on isona tullut. Minä olen takarivissä pää kallellaan, ruutuessu edessä, se oli mustavalkoinen ja siinä on värillisiä  sieniä. Ihana.

catarina
543471.jpg