Meidät suomalaiset, ainakin mun ikäpolven ihmiset on vielä kasvatettu ankaran luterilaisuuden syyllisyyteen. Ehkä mun nuoruuden taustat on tavallista syyllistävämmät.   Monen elämää ja elämästä iloitsemista varmaan hallitsee ja rajoittaa  alitajuinen syyllisyys, minun ainakin, vaikka tiedostan sen ja  järkeilen sitä tunnetta vastaan.

Nämä pohdinnat tuli mieleen kun Pikkuveli kertoi pesseensä puhelimen farkkujen taskussa. Eikä siitä ole kuin pari kuukautta kun yhdelle puhelimelle kävi samoin ja vielä alkuvuodesta yksi.

 Minähän tein itseni siihen  syylliseksi, tietenkin -miksi en ole opettanut lapsille kotona aikoinaan , että housun taskut tarkistetaan ja tarkistetaan ennen pesua. Toisaalta muistelen, että onhan siitä kai joskus puhetta ollut, mutta ehkä muistan väärin. Kun oli kahdeksan lasta yhtäaikaa kotona vuosien ajan niin ehkä joku jäi kuulokentän ulkopuolelle kun yhteisiä ohjeita elämässä selviämiseen päivittäin jakelin ja jakelen.

Samoin kun opettaja soittelee kotiin kouluongelmista niin syyllisyys nostaa päätään, -vielä enemmän -vielä paremmin mun pitäisi kotona asioita hoitaa.

Kaikki leireille ja lomille  ja liikuntajuttuihin unohtuneet vaatteet ym ovat minun vikani. Kun lapsi livahtaa kouluun likaisissa lempivaatteissaan, vaikka ne piti jo viikko sitten viedä pois huoneesta pyykkiin.. ja lista on loputon.

Mutta sen kaiken syyllisyyden ja tekemättömien töiden , sen riittämättömyyden  vastapainona  lienee ilo olla oma itsensä. Elää arkea  impulsiivisen vapaasti, löytää lapsi itsestään, joka  iloitsee hetken pienistä asioista.

Vastuitaan unohtamatta, mutta turhaa syyllisyyttä kantamatta.

catarina