Minä en ole puutarhaihminen. Sen  myöntäminen ei ole helppoa kun asuu maalla,  jossa kaikki kasvattavat kaikkea ja ihailevat  ja kadehtivat.

Silloin kun me muutimme tänne , 17 vuottako siitä jo on , niin luulin olevani maalainen ja nyt pääseväni toteuttamaan itseäni. Rakennettiin taloa ja minä aloin samalla kaivaa lapiolla ukon avustuksella kasvimaata savolaiseen kivimaahan. No se eli muutaman vuoden, oli minulla kasvihuonekin, jos se olisi  ollut helpompaa kuin kivipelto, ei ollut.  Marjapensaita  ja omenapuita laitettiin paljon. Pensaat on viidakkona ja myyrät söi omenapuut.

Vielä minulla on pieni luulo, että voisin jotain yrittää, on  pusseja,  joissa on kukkien siemeniä  ja on pusseja, joissa on puutarhamultaa. No  ehkä ensikeväänä.

Keksin sitten muutama vuosi sitten itselleni hyvän säännön  tuon puutarhan hoitoon, siis mulla on kyllä perennoita ja pensaita ym joita pitää hoitaa. Eli systeemi toimii niin, että minä kitken rikkaruohoja vain  hellepäivinä. Miksi noin, -siksi koska en osaa maata auringossa, mutta pidän rusketuksesta.

Tänään oli kesän ensimmäinen , ei nyt helle,  mutta t-paita /shortsipäivä, ja siis piti kitkeä. Kaksi kottikärryllistä revin puolimetrisiä nokkosia, koiranputkia, ym ja vasta yksi kukkapenkki tuli puhtaaksi. Sitten ilma viileni ja siirryin kiireesti sisälle, kun oli yksi sukka vielä pahasti kesken, joten se piti tehdä valmiiksi. Eli valkoiset puuvillasukat toe-up on  valmiit. 

 Ja koska tykkään tehdä pientä sarjaa käsitöissä, niin seuraavat pitää aloittaa huomenna, jospa niihin jo kokeilisi pitsineuletta. Tuon tiimalasikantapään kanssa olen temppuillut nyt kaksien sukkien verran ja nyt sain sen mieleisekseni, en osannut  käyttää valmiita ohjeita vaan pähkäilin  systeemin itse, että ei tulisi reikiä.

Se on kumma ilmiö, että kun kaupunkilainen muuttaa maalle niin pitää  kokeilla  kaikki. Me kokeiltiin eläimetkin. Oli possu, oli poni, oli lampaita ja vuohia, oli ankkoja ja kalkkunoita ja mustia kanoja, joita paimensi vihainen kukko.

 Lemmikkieläimistä puhumattakaan: kaneja eri rotuisia, marsut, hamsterit, rotat, hiiret, kissoja, koiria, lintuja,  mitähän jo unohdin?

Ja kaikki se hyvä lannoite mitä eläimet tuottivat teki sen, että tämä tontti rehoittaa vuohenputkea!!Miksi sekin kasvi on olemassa, nyt varmaan joku kertoo minulle vuohenputkikeitosta ja salaatista, mutta  syömällä en usko sitä saavan hävitettyä. Värjäyskasvinakin se on  huono. No kasvakoon.

Kerronpa salaisuuden, nyt on Addin uusilla pyöröpuikoilla aloitettuna vauvan  nostalgiamekko...on ne ihanat  puikot, en olisi uskonut, luulin, että on ihan sama millaisilla puikoilla neuloo.

catarina