Ihan pakko on alkaa nyt neulomaan lapasia  ja myssyjä, mihin ne syksyllä tehdyt ovat hävinneet?

Olisi minulla ollut monta mielenkiintoisempaakin neuletta.  Näistä joulupukin tuomista langoista. Minulla ei ole näitä ihanuuksia aikaisemmin ollutkaan.

Väri on upea, oikeasti syvä punainen  vielä en tiedä mitä teen, ehkä huivia tai myssyä  tai sellaisen yhdistelmää itselleni.  Kiitos langoista Vanhimmalle tyttärelle. En ole tainnut koskaan ennen saada joululahjaksi lankaa. Vain käsityöläinen tietää mistä toinen käsityöläinen ilahtuu.

Puikoilta sain pois yhdet lapaset. Lankana villainen Noro,   Kyllä se on vaan enemmän mun lanka kuin  Puro jota nyt olen neuloskellut villatakeiksi, mutta onhan Puro huomattavasti halvempaa.

Hiukan säädin  värejä näissä ja peukalon kanssa kikkailin.  Eräs inkerinmaalainen tuttavani on tehnyt peukalokiilan aina tällä tavalla, se istuu  käteen samoin kuin meillä jo kauan käytetty reijällinen  kiila, jonka ainakin minä opin aikoinaan kansakoulussa. Nykyään reijällinen kiila kai on muutettu reijättömäksi.

Kiilan lisäkykset tein joka kolmas kerros kahden silmukan molemmin puolin, neljä kertaa riitti tälle langalle.  Muuten peukalo tehdään kuten tavallisesti,  vaikka näin. Tuostapa juuri sain palautettua mieleeni termit lisäyskiila ja kavennuskiila.

lapasten selkäpuolella on yksinkertainen  kuvioneule, mikä lieneekään nimeltään.

Keskimmäinen oli mallina ja jompi kumpi tärähti pojan  tai  mun käsi,  minun kai.

Tekee mieli kysyä, onko tätä peukalokiilamallia ohjeena julkaistu jossain, lieneekö  tuttu kenellekään.

Yritän siis tehdä mielenkiintoiseksi tämän nyt pakollisen lapasjutun, jota minua huvittaisi neuloa niitä. Pitää kokeilla myös intialaista peukalokiilaa, johon löysin ohjeen täältä.

Nyt lapset autoon ja päivä vietetään Joenkaupungin alennusmyynneissä ja lopuksi mennään elokuviin. Lahjaksi saadut elokuvaliput  on kiva ohjelma joululomaan. Pojat menee katsomaan Saiturin joulua ja minä pikkutyttöjen kanssa jotain piirrettyä.

catariina