Eilen siis vietin vapaapäivää, vein  kaksi poikaa Heinävedelle judoilemaan. Majoitus koulun lattialla , ruokailu koulussa ja harjoituksia  viisi päivää.. mukana huippuvalmentaja  ja A-nuoria Virosta. Innostus ja jännitys oli pojilla kova.

Kippoja Kerman Saven tehtaanmyymälään en ehtinytkään katsomaan, mutta toisella kertaa sitten. Sieltä saa poistopoistoja edullisesti.

Vietin aikaani Uudessa -Valamossa. On pahin turistiaika ja oli vielä  kirkollinen juhlapäivä ja piispakin paikalla, joten  väkeä oli paljon. Kiertelin  paikat ja söin hyvän lounaan, katselin ihmisiä. Se on mielenkiintoista silloin kun on aikaa.

Lopulta kyllästyin  levottomaan ilmapiiriin hälisevine turisteineen , joita bussilasteittain  kulki pikakierroksella. Lähdin mielipaikkaani luostarin hautausmaalle. Siellä eivät turistit viihdy, vain joku yksinäinen kulkija.

113486.jpg

Kirjailija Pentti Saarikoski on haudattu  sinne, samanlainen puuristi on hänellä kuin muillakin, vaatimaton hiekkakumpu, jossa muutama kukka. Mutta myös tervehdyksiä, paperille kirjoitettuja lappusia, kaularisti ja kyniä. Vissypullokin oli tuotu.

Olen miettinyt mistä tuo tapa tuoda jotakin haudoille juontaa alkunsa, oletan, että se on jotakin hyvin vanhaa.  Kristinusko tuli Suomeen aikoinaan kahdelta suunnalta. Lännestä katollisuus, joka puhdisti ja kielsi kaiken pakanallisen läntisen  Suomen alueella.  Idästä tuli ortodoksisuus eli kreikkalaiskatollisuus kuten ennen sanottiin ja se taas hyväksyi vanhat kansan tavat osaksi  uskontoa.Vainajalle on  kaikkialla maailmassa aikojen alusta pantu mukaan tarvekaluja ym.

Ja tämän ajattelun pohjalla näen iloisena ja viehättävänä  asiana kynät ja vissypullon  hautausmaalla. Minun piponi ei ole kireä enää, vaikka joskus nuoruudessa elikin hyvin tiukkojen uskonnollisten vaatimusten ohjauksessa. Olen oppinut ajattelemaan itse.

113485.jpg

Tässä on Grobu. Hirsistä tehty lautakattoinen koristeltu rakennelma haudalla. Sen perinne ulottuu myös lähes tuhannen vuoden taa pakanallisiin aikoihin  Venäjän Karjalaan ja  Suomen itäisiin karjalaiskyliin. On ajateltu, että Grobu olisi ollut vainajan suojana villieläimiltä talviaikoina kun ei hautaa voinut kaivaa. Sinne tuotiin myös ruokaa vainajalle. Olen nähnyt hyvin vanhoja lahonneita grobuja Suomussalmen Kuivajärven Kalmosaaressa ja Ilomantsin Hattuvaaralla. Nykyään  uusia Grobuja on ortodoksien haudoilla.

catarina